Distributie Romeo si Julieta - Oficial Media px

ROMEO SI JULIETA – un spectacol care asteapta in cateva ore premiera.

La momentul in care scriu aceste randuri a avut loc deja repetitia generala si am asistat la o alta forma de arta a spectacolului introdusa de MC Ranin in marea familie a teatrului targovistean.

Nici pe departe de a se opri aici, directorul Teatrului Tony Bulandra, ne aduce pe rand in fata marilor nume ale tarii si chiar ale lumii, ceea ce devine o amprenta a orasului, o recunoastere a cetatii, prin cultura. Actori, regizori, concepte teatrale, artisti de talie internationala, proiecte culturale, toate acestea  fac ca numele TARGOVISTE sa fie pronuntat din Statele Unite si pana in tari  din capatul de est al Asiei. Nu este o fraza pompoasa -caci m-am ferit timp de mai bine de doi ani de acest lucru- ba chiar este prezentarea unei constructii colosale pe segmentul de educatie prin arta, o prezentare in cuvinte reci, cu valoare de definitie. O realitate care in cele din urma nu mai are nevoie de lexicul meu prea sarac pentru proportiile pe care le-a luat acest fenomen cultural: Teatrul Tony Bulandra Targoviste.

De asta data, MC Ranin, ne-a pus fata in fata cu un om de o sensibilitate sufleteasca extrema, ba mai mult, la reuniunea de dupa avanpremiera de aseara, ma intrebam daca starea de bine si iubire a Irinei Niculescu se va lovi de mal … imi doream sa vad o clipa, un motiv de nemultumire, o grimasa de mahnire, insa am fost dezamagit in egoista mea explorare. Irina Niculescu iubeste fara margini.

In debutul zilei de ieri am avut ocazia sa stam rand pe rand de vorba atat cu directorul Teatrului Tony Bulandra din Targoviste, cat si cu protagonistii proiectului de fata. Nu eram prima data alaturi de echipa spectacolului Romeo si Julieta, insa am aflat lucruri noi, pe care alaturi de interviul realizat cu doamna Irina Niculescu, le prezentam cititorilor nostri.

MC RANIN, IRINA NICULESCU, JOHN LEWANDOWSKI - OFICIAL MEDIA

MC RANIN:
Este o poveste foarte frumoasa care o sa nasca alte povesti. Sper sa nu se incheie aici, cu acest spectacol, reintalnirea mea cu Irina Niculescu.

Irina Niculescu este o persoana modesta, nu-i place sa vorbeasca despre sine, asa ca o s-o fac eu in cateva linii. Cum am cunoscut-o pe Irina Niculescu? Eu aveam 18 ani neimpliniti si Irina Niculescu era asistenta domnului profesor Mihai Dimiu la IATC, pe vremea aceea. Deci am petrecut mai multi ani in mediul universitar si era singurul regizor din Romania care studiase la Praga, marionetele. Sigur ca noi mai stiam ca este fiica Margaretei Niculescu, (ea se bucura cand pomenim lucrul asta, altii se ascund). Aici e foarte important, pentru ca putem vorbi de o dinastie de artisti. Margareta Niculescu este presedinte de onoare al UNIMA (Union Internationale de la Marionnette), a pus bazele secției de păpuși a Teatrului Tandarica în 1949, a carei directoare a fost si traieste de foarte multi ani la Charleville Mezieres. Margareta Niculescu a inventat practic genul acesta in Romania fiind creatoarea Teatrului Tandarica din Bucuresti. Iar eu am avut sansa in anii 80 sa vad spectacolele Irinei Niculescu care erau spectacole de dizidenta, dar in primul rand de avangarda teatrala. Lucra cu muzicieni, cu mini-marionete, texte foarte puternice, unele contra regimului, in spatii neconventionale. Apoi a plecat in Statele Unite si dupa aia au ajuns in Elvetia la Geneva, unde John Lewandowski a fost co-directorul unui teatru. Au lucrat multi ani acolo, apoi s-au intors in SUA la Chicago, unde sunt in prezent. Irina a calatorit in toata lumea si John este un mare artist, un mare muzician, mare technician al marionetei, a contribuit direct la realizarea acestor marionete. Acest spectacol este pentru adulti si nu pentru copii, atat prin calitatea obiectului artistic dar mai ales prin calitatea punctului de plecare care este textul spectacolului. Un spectacol pe care un copil nu poate sa–l inteleaga, nu are suficienta experienta de viata, este un text foarte frumos, este un spectacol simplu, un spectacol care ne arata ca emotia se naste din lucruri care sunt foarte la indemana. Nu are nevoie nici de fumigene, nici de decoruri de carton.

irina niculescu

IRINA NICULESCU:
Romeo si Julieta este una din cele doua piese ale lui Shakespeare cele mai jucate, si asta tocmai pentru ca s-a pus in toate felurile, s-au facut adaptari cinematografice despre care, cu siguranta, stiti, s-au facut filme contemporane cu textul lui Shakespeare, filme de epoca, s-au pus in contextul conflictului israeliano-palestinian, in alte contexte politice si istorice complicate, punand aceasta iubire asa cum o sugereaza Shakespeare, intr-un context de conflict, de aproape razboi civil. Deci nu mi-a fost indiferent acest lucru si, am facut totusi o adaptare pentru ca m-a preocupat foarte mult cum sa ma apropii de publicul din ziua de azi. Acestui lucru si pasiunii mele de a explora relatia dintre papusa si actor se datoreaza formula spectacolului, l-am invitat pe John Levandovki compozitor de teatru si chitarist sa faca muzica spectacolului pe viu pentru ca aduce o alta vibratie foarte apropiata de sensibilitatea papusilor. El a compus-o si va juca la premiera, dar George Puiu, muzicant, chitarist si care este in acelasi timp sunetist in teatru, v-a interpreta asta seara la generala cu public si dupa premiera de maine. Este o formula pe care nu am inventat-o eu, dar este de fiecare data noua si creeaza o punte interesanta intre papusa, public si celelalte arte. Romeo si Julieta este o piesa de dragoste, mare poveste de dragoste, este o dragoste sublima in afara timpului, in care eroii, in numele acestei dragoste, distrug orice bariere le pot sta in cale, conventiile, dar chiar si bariera dintre viata si moarte. Si din acest motiv m-am gandit ca chitara pe viu si muzica pe viu va fi alaturi si va completa povestea.
Desi spectacolul din optiunea lui literara si estetica se adreseaza in primul rand adultilor , eu cred ca este un spectacol care se adreseaza adolescentilor, tinerilor, sa zicem, eu stiu… de la 13 ani poate, e greu de precizat o varsta pentru ca fiecare evolueaza in felul lui, dar cunoastem cu totii ce inseamna primele iubiri pe care le poti avea la 5 ani, la 8 ani, la 12 ani, la 18 ani, sinuciderile care se intampla din cauza unei iubiri, prima iubire care ti se pare absoluta si pe care esti gata s-o duci pana la sfarsitul vietii. Deci eu sper -si a fost intentia domnului Ranin cand m a invitat sa fac Romeo si Julieta, o piesa de Shakespeare– sper ca in felul acesta vom aduce Shakespeare in zona apropiata publicului adolescent.
In acest nou limbaj teatral sa fii papusar devine un mare pariu pentru ca este o meserie foarte grea. Papusarul ideal ar trebui sa fie actor, dansator, muzicant si papusar. Pentru ca este o meserie care intalneste si cere cateva genuri de performanta -ca sa spun asa- de arta scenica. A fost intotdeauna asa cand papusarii vorbeau, cantau si la un instrument in teatrul traditional, la chitara, la mandolina, atrageau publicul, faceau si alte tipuri de numere, dar in teatrul contemporan, universul teatrului de papusi s-a deschis foarte mult, celelalte arte s-au apropiat de teatrul de papusi si la randul lor papusarii catre celelalte arte, din dorinta de a gasi noi si noi si cele mai bune mijloace de a comunica. Deci asta ar fi papusarul ideal. In afara domnului Jipa, ceilalti interpreti Daniel Burcea si Daniela Ruxandra Mihai au studiat la catedra de teatru de papusi de la Universitatea de Arta Teatrala si Cinematografie Bucuresti. Daniel isi da licenta cu acest spectacol, el este interpretul lui Romeo si nu numai. Ceilalti actori care nu se afla la masa cu noi sunt: Ana-Maria Calita, Cristina Dumitra, Monalisa Toncu si George Simian si sunt foarte fericita ca i-am avut in distributie.
Despre conceptul teatral nu indraznesc sa spun ca este o noutate, pentru ca totul s-a inventat deja si pentru ca eu insami am facut deja genul asta de spectacole. Nu l-am inventat acum pentru teatrul din Targoviste, dar am incercat sa-l duc mai departe, de asta am si ales tipul de teatru de papusi cu relatia dintre actor si papusa cu muzica pe viu, tocmai ca sa incerc in explorarile mele sa duc mai departe o relatie, o dragoste deja inceputa.

Romeo si Julieta - Daniel Burcea, John Lewandowski, George Puiu - Oficial Media

JOHN LEWANDOWSKI:

Muzica live pe scena inseamna ca muzicienii reactioneaza emotional cu actorii, cu publicul si interpretarea devine vie -o parte activa care schimba intreg spectacolul. Aceasta relatie care se creeaza ofera muzicienilor posibilitatea sa urmeze actiunea de pe scena a actorilor si a papusilor si sa reactioneze odata cu ei, dar sa le sustina si emotiile in timp ce isi interpreteaza rolul. Acum teatrul de papusi nu mai este o forma de arta teatrala separata de celelalte, nu mai este marginalizat, ci impreuna cu toate formele de arta. Aceasta este o noua expresie a teatrului de papusi. Muzica pe care am folosit-o este inspirata din anii clasici ai blues-ului.

Romeo si Julieta - Corneliu Jipa, Daniel Burcea - Oficial Media

CORNELIU JIPA:
In 1982 -nu faceti socoteala ca timp- absolveam facultatea de teatru si era un spectacol Shakespeare, Troilus si Cressida. A fost chemata o persoana care sa ne ajute sa lucram cu niste papusi foarte grele, din conserve. Acea persoana era doamna Irina Niculescu. Desi am lucrat foarte putin, probabil intr-o singura zi, trebuiau sa fie vreo 2-3 minute in care sa manuim papusile eu si colegii mei, am ramas pana la urma cu 15 secunde, timp in care imi zgariasem mainile, dar era un moment foarte viu si important. Iata ca ne intalnim din nou dupa atatia ani la Shakespeare, atunci era spectacolul meu de licenta, acum este spectacolul de licenta al lui Daniel – un fel de arc peste timp.

As mai dori sa adaug ceva: colegii mei sunt extraordinari, ma uit la ei cu incantare si uit sa fac eu ce am de facut, le admir indemanarea. N-am pus mana pe o marioneta de mai multi ani de zile si mi se pare o provocare extraordinara si as dori ca fiecare actor din partea cealalta a teatrului sa aiba aceasta experienta de a transmite printr-o bucatica de lemn. Sa transmita ceva extraordinar cu mult mai important decat meseria noastra, ma refer la un fragment in sine din meserie, pentru ca poate face altceva. Poti fi la capatul unor fire, bucata de lemn se insufleteste si devine altceva. Nu mai esti tu, ci esti acea papusa. Sigur ca pare ca m-am chinuit. Nu, a fost o bucurie continua chiar daca transpiram, chiar daca ma dureau degetele, chiar daca aveam poticneli pentru ca nu stiu tot limbajul sforilor. Pana la urma cred ca am dus-o intr-un fel la capat. Dar am reusit in vreo douazecisi…ceva de repetitii sa-i ajung pe admirabilii mei colegi.

Romeo si Julieta - Oficial Media3

DANIELA RUXANDRA MIHAI:
Am intalnit-o pe doamna Irina Niculescu la workshop-ul pe care l-a tinut pentru noi in luna noiembrie a anului 2014 si am asteptat-o cu foarte mult interes pentru ca stiam dinainte ca este o mare profesionista a teatrului de papusi. Si asteptam cu mare nerabdare sa vina sa monteze spectacolul. A venit cu o mare provocare pentru mine, pentru ca a avut increderea sa-mi puna in maini un rol care este de o sensibilitate si de o greutate in acelasi timp pe care nu simteam initial ca pot sa-l duc mai departe. Este o foarte mare provocare. Doica este un personaj care aduce culoare, care aduce umor iar genul acesta al comediei mi-a fost strain pana acum. Intregul parcurs, felul in care poti sa te dedublezi si felul in care poti sa intrupezi marioneta este o lupta pentru ca trebuie sa uiti de tine, sa faci papusa sa fie vie. A fost un drum lung, a fost un drum cu nenumarate contradinctii in ceea ce ma priveste pentru ca desi parcursul personajului in poveste, il stiu, desi intentiile lui imi sunt foarte cunoscute, mie ca si om, mi-a fost foarte greu sa-l transmit mai departe, sa fac papusa sa traiasca si sa se simta asa cum trebuie. Dar am castigat mult, am castigat de doua ori mai mult decat as fi putut sa castig daca nu intram in proiect asa cum mi am propus initial, pentru ca ma intereseaza foarte mult sa fac asistenta de regie si ma intereseaza mult procesul de creatie.

Romeo si Julieta - Oficial Media2

DANIEL BURCEA:
Este o onoare ca am reusit sa colaborez cu doamna Irina Niculescu, este cumva latura teatrului pe care eu o ador, imi place foarte mult sa joc teatrul de papusi pentru adulti, nu este prima experienta, as putea spune ca este prima experienta cu vorbe si faptul ca mi s-a acordat acest rol pentru mine a insemnat foarte mult. La inceput m-am gandit cum sa fac sa iau o pauza la scoala, sa acord timp acestui proiect si apoi, profesorul meu de licenta, Daniel Stanciu, mi-a oferit aceasta posibilitate, sa-mi dau licenta cu acest proiect si am fost mult mai incantat deoarece am invatat foarte multe lucruri de la doamna si de la John. In primul rand doamna a lucrat foarte mult cu noi, pe partea de text, pe partea de lucru cu marioneta, am invatat lucruri noi si de la John si ma bucur ca am avut parte de multa rabdare din partea amandurora si sper ca premiera sa fie asteptarile tuturor, sper sa nu dezamagesc pe nimeni si imi place foarte mult ca ne-a lasat sa venim cu foarte multe idei si a tinut cont de ele. Ne am jucat foarte mult la inceput, ne a lasat liberi sa aducem cate propuneri vrem; evident ca atunci am inceput sa gandesc de zece ori mai mult si sa pot sa-mi imaginez cum va fi acest spectacol. Inca o data va multumesc pentru sansa de a face Romeo si pot sa spun ca deja emotiile incep sa creasca pentru aceasta generala din seara aceasta si cu atat mai mult pentru premiera de maine unde vor fi prezenti foarte multi oameni importanti atat din scoala cat si prieteni din breasla, nume mari ale teatrului de papusi, care nu ma vad pentru prima data, totusi fiecare proiect este o provocare si sper ca de fiecare data sa aduc ceva nou in lucrul meu cu papusile.

MC RANIN, IRINA NICULESCU, JOHN LEWANDOWSKI, DANIELA MIHAI, DANIEL BURCEA, CORNELIU JIPA

ROMEO SI JULIETA – un spectacol care asteapta in cateva ore premiera

-Un articol Oficial Media